Please use this identifier to cite or link to this item:
http://202.28.20.112/dspace/handle/123456789/797
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Paphatson Ruangwong | en |
dc.contributor | ปภัทสร เรืองวงค์ | th |
dc.contributor.advisor | Rungtiwa Kongson | en |
dc.contributor.advisor | รุ่งทิวา กองสอน | th |
dc.contributor.other | University of Phayao | en |
dc.date.accessioned | 2024-02-14T13:16:04Z | - |
dc.date.available | 2024-02-14T13:16:04Z | - |
dc.date.created | 2023 | |
dc.date.issued | 16/10/2023 | |
dc.identifier.uri | http://202.28.20.112/dspace/handle/123456789/797 | - |
dc.description.abstract | The objective of this research was to 1) to compare academic achievement before and after learning Safety and operational skills by learning management in 5 steps process of seeking knowledge using board games topic for mathayomsuksa 4 students. 2) to compare the ability to solve problems before and after learning Safety and operational skills by learning management in 5 steps process of seeking knowledge using board games topic for mathayomsuksa 4 students. The population used in this research were 138 Mathayomsuksa 4 students of Demonstration School, University of Phayao, semester 2, academic year 2022. The sample group used in the research were 28 students in Mathayomsuksa 4/1, Demonstration School, University of Phayao, semester 2, academic year 2022, totalling 28 people derived from purposive sampling. The research instrument used in 1) learning management in 5 steps process of seeking knowledge using board games. 2) Achievement test. 3) Problem solving ability test. Statistics used for data analysis were mean, standard deviation. and the Wilcoxon signed ranks test. The results of the study revealed that learning management in 5 steps process of seeking knowledge using board games topic safety and operational skills in chemistry labs. The students' learning achievement after learning was higher than before learning at statistical significance at the .05 level. 2) problem-solving skills of students after management learning with learning management in 5 steps process of seeking knowledge using board games after learning was higher than before learning at statistical significance at the .05 level. and 3) problem-solving abilities of students at a high level and the mean was 4.34, representing 86.79 percent. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง ความปลอดภัยและทักษะในปฏิบัติการ ด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น ร่วมกับสื่อบอร์ดเกม สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถการแก้ปัญหาก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง ความปลอดภัยและทักษะในปฏิบัติการ ด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น ร่วมกับสื่อบอร์ดเกม สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ประชากรที่ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยพะเยา ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 138 คน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/1 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยพะเยา ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 28 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) การจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น ร่วมสื่อกับบอร์ดเกม 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 3) แบบวัดความสามารถในการแก้ปัญหา สถิติที่ใช้การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย, ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบวิลค็อกซัน (The Wilcoxon signed ranks test) ผลการวิจัยพบว่า 1) การจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น ร่วมกับสื่อ บอร์ดเกมเรื่อง ความปลอดภัยและทักษะในปฏิบัติการเคมี นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่า ก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ทักษะการแก้ปัญหาของนักเรียน หลังการจัดการเรียนรู้ ด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น ร่วมกับสื่อบอร์ดเกม หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 และ 3) ความสามารถการแก้ปัญหาของนักเรียน อยู่ในระดับมาก ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.34 คิดเป็นร้อยละ 86.79 | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | University of Phayao | |
dc.rights | University of Phayao | |
dc.subject | การจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการเรียนรู้ 5 ขั้นตอน ร่วมกับสื่อบอร์ดเกม | th |
dc.subject | ความสามารถการแก้ปัญหา | th |
dc.subject | ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน | th |
dc.subject | learning management in 5 steps process of seeking knowledge using board games | en |
dc.subject | problem-solving abilities | en |
dc.subject | academic achievement | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND PROBLEM-SOLVINGABILITIES IN 5-STEP PROCESS OF SEEKING KNOWLEDGE USINGBOARD GAMES ON SAFETY AND OPERATIONAL SKILLSTOPIC FOR MATHAYOMSUKSA 4 STUDENTS | en |
dc.title | การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถการแก้ปัญหาด้วยกระบวนการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น ร่วมกับสื่อบอร์ดเกมเรื่อง ความปลอดภัยและทักษะในปฏิบัติการ สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง | th |
dc.contributor.coadvisor | Rungtiwa Kongson | en |
dc.contributor.coadvisor | รุ่งทิวา กองสอน | th |
dc.contributor.emailadvisor | rungtiwa.ko@up.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | rungtiwa.ko@up.ac.th | |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed. (Curriculum and Instruction)) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม. (หลักสูตรและการสอน)) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Curriculum and Instruction | en |
dc.description.degreediscipline | หลักสูตรและการสอน | th |
Appears in Collections: | School of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
60206970.pdf | 2.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.